Gratis frakt - Frakten blir automatisk trukket fra i kassen

Fotbad – unngå tørre føtter

Profesjonelt oppdatert: 26/8/2021

En god fotpleie er like viktig som den omsorgen og oppmerksomheten du gir til ansiktet og resten av kroppen din. Du tenker kanskje at det aller beste du kan gjøre for føttene dine etter en lang dag, er et langt og varmt fotbad.

Men de færreste vet at et fotbad tørker ut føttene, og så er du like langt. Vi gir deg tips for å unngå tørre føtter, samt det optimale fotbadet.

Lest av Anne Thestrup Meimbresse

Anne, Varde apotek
Anne har en MSc i farmasi fra Syddansk Universitet og har arbeidet som farmasøyt ved Varde apotek i flere år. Her gir hun råd til både kunder og leger om korrekt bruk av medisinske produkter.

Du vet så godt hva vi snakker om. Når du kommer hjem fra jobb eller en rask løpetur, er det av med skoene og opp med bena. Så begynner kroppen å sende signaler om at de belastede stedene gjerne vil ha litt ekstra oppmerksomhet. Det gjør kanskje vondt i føttene etter at de har vært stengt inne i et par sko hele dagen og blitt utsatt for mange skritt.

Så kan det være fristende med et fotbad som er behagelig, lindrer sliten og ømme føtter og kan føles avstressende etter en lang dag med å bære rundt på deg. Men føttene dine har faktisk ikke godt av det tradisjonelle lange og varme fotbadet. Og det er det flere grunner til.


Vann tørker ut huden

Først og fremst har ikke huden godt av vann. Når huden utsettes for vann over lang tid - og spesielt varmt vann, som i et fotbad - tørker det ut huden. Vannet gjør at hudens naturlige, beskyttende fettstoffer på huden forsvinner etter et langt fotbad, og resultater at du får tørre føtter.

Hvis du tar fotbad for å bli kvitt hard hud, kan det også lønne seg å tenke seg godt om før du heller varmt vann i en balje og setter deg godt til rette i favorittstolen din. For hvis du bruker fotbadet til å bløte opp den harde huden på føttene, og deretter fjerner den med en fotfil, pimpsten eller tilsvarende redskaper, er den langsiktige effekten nøyaktig den motsatte av det du ønsker. Du får rett og slett enda mer hard hud.

Grunnen til at du danner hard hud på føttene, er at foten din kompenserer for trykk, belastning og friksjon ved å produsere hard hud. Du har sikkert merket at det dukker opp ekstra mye hard hud når du går barbent om sommeren. Så hver gang du filer i vei på den harde huden, trykker og sliter du på føttene. Det får foten til å produsere enda mer hard hud, i den tro at den kommer til å trenge ekstra beskyttelse igjen.

Så den harde huden på føttene er naturens svar på press utenfra, så det handler spesielt om å redusere belastningen på huden. Ikke å øke den gjennom bruk av fotfil etter et fotbad.

Neglene på føttene har heller ikke godt av å ligge i bløt i timevis, for det fjerner de naturlige oljene som bidrar til å vedlikeholde dem.


Veien til myke føtter

Hemmeligheten til myke føtter er en god krem, og det i rikelige mengder. Et godt alternativ er vår Foot Cream med den unike sammensetningen av naturlige, aktive ingredienser: 10 % urea, 10 % sheasmør og naturlig tetreolje. Kremen gjør tørr hud mykere og reduserer dannelsen av ny, hard hud.

Samtidig motarbeider fotkremen dårligt lukt fra sure tær takket være naturlig tetreolje. Oljen arbeider mot de bakteriene som skaper den dårlige lukten. Sånn bruker du fotkremen: Masser de tørre, rene føttene dine forsiktig med kremen til den er absorbert. Kremen trekker raskt inn i huden og gjør foten din myk.

Det holder ikke å smøre inn føttene dine med krem en gang i uken eller sjeldnere enn det. Føttene dine skal smøres med fet, næringsrik krem minst én gang om dagen, og gjerne to. Smør helst føttene dine både morgen og kveld – smør inn hele foten, men ligg unna området mellom tærne. Det kan det lett bli for fuktig. Mellom tærne skal det gjerne være helt tørt, så du ikke risikerer å få fotsopp.

Om morgenen kan du bruke en vanlig fotkrem som gjør huden myk og tilfører fukt. På den måten forbereder du føttene dine til dagens dont. Når du så skal gjøre føttene klare til natten, kan du bruke en fot- og hælkur som er fetere, og som kan pleie føttene gjennom hele natten mens du sover!

Det er en god idé å etablere en fast rutine der du smører føttene dine hver eneste dag, og gir dem litt ekstra omsorg. Føttene dine vil sakte, men sikkert blir penere, samtidig som du reduserer faren for å få hard hud igjen.

Australian Bodycare Foot Cream

Pleiende fotkrem med 100 % naturlig tetreolje

159,00 kr

Se produkt

Krem til sprukne hæler

Vi anbefaler at du bruker Heel Repair mot sprukne hæler. Det er en hælkrem som er spesielt utviklet mot sprukne hæler og hard hud. Kremen inneholder tetreolje og et svært høyt ureainnhold, ja, faktisk hele 25 %. Det betyr at den oppløser den harde huden, så den enkelt kan fjernes uten bruk av makt - du kan bruke en svamp til å fjerne den harde huden etter bruk av kremen. Samtidig blir de sprukne hælene beskyttet av den naturlige tetreoljen, så ikke hælene dine tar ytterligere skade.

Påføres to ganger daglig på rene, tørre hæler. Når du har behandlet de sprukne hælene, er det viktig at du forebygger nye sprekker. Også da er det smart å tilføre innsmøring av hælene til kvelds- og morgenrutinene.

Australian Bodycare Heel Repair

Intensiv hælkrem til sprukne hæler

179,00 kr

Se produkt

Hjemmelaget fotbad

Hvis du likevel ønsker å gi føttene dine et godt bad, har vi et par forslag til hvordan du kan gjøre fotbadet ditt optimalt, sånn at det ikke tørker ut huden.

  • Bruk lunkent vann.
  • Tilsett et par dråper av våre rene tetreoljer i vannet.
  • Begrens fotbadet til maks ti minutter.
  • Unngå å bruke fotfil, pimpsten eller lignende. Bruk heller en svamp.
  • Smør inn føttene både før og etter fotbadet.
  • Unngå fotbad når du har sår, sprukne hæler osv. på føttene. Ta aldri fotbad hvis du er diabetiker.
  • Tørk føttene dine godt, og pass på å tørke ekstra godt mellom tærne. Husk å smøre inn føttene dine etter fotbadet. Bruk for eksempel vår Foot Cream
  • Bruk en god negleolje for å tilbakeføre noe av den oljen neglene mistet i badet.